Az e-kereskedelem és a Covid-19

A magyar e-kereskedelem a Covid-19 előtt is virágzott és évről évre növekvő számokat és eredményeket hozott. Azonban a pandémia alatt egy óriási és hirtelen ugrás következett be.

Kijelenthető, hogy a stabil online lábakon álló cégeknek, nagy fellendülést hozott az online kereskedelemben az elmúlt másfél év járványidőszaka.

Aki már tapasztalt e-kereskedő volt a járvány előtt is, rengeteg extra bevételre tehetett szert. Volt eddig egy legenda az e-kereskedők körében, hogy a karácsonyi vásárlási szezon a legjobb, többen azt mondták, hogy hasonló vagy még jobb számokat hoztak nekik a pandémiás hónapok. Szó szerint őrült felvásárlás volt, mindent megvettek.

A fogyasztók jelentős része átállt az online vásárlásra, legtöbben a mindennapos háztartási bevásárlásaikat is online intézték, ami rengeteg bevételt jelentett az e-kereskedelem szereplőinek. Ugyanakkor kijelenthető, hogy gyenge online jelenléttel rendelkező cégek, óriási pénzügyi minuszokat könyvelhettek el.

Rengeteg kérés futott be hozzánk főleg webáruház készítés és sok honlapkészítés kapcsán, hogy baj van azonnal kell valami, mert a túlélés a cél, ugyanis az eddigi offline üzleti modell teljesen behalt.

Egy digitális projektet megvalósítani összetett feladat, amely nem kivitelezhető azonnal, kapkodva. A másik probléma pedig az, hogy rengeteg stabil lábakon álló online szereplő van már minden piacon, így stratégia, tervezés és minőségi kivtelezés nélkül biztos, hogy a projekt nem lesz sikeres.

Sokan a lezárások alatt találták ki, hogy létrehoznak egy webshopot vagy csinálnak valamilyen online szolgáltatást, de ők azért jelentős hátrányból indultak a piacon már évek óta jelenlévőkhez képest, ugyanis beindítani egy online üzletet nem olyan egyszerű.

Az e-kereskedelem a COVID 19 után

Mi történt a lezárások feloldása után?

A mutatók természetesen valamivel visszaestek a korlátozások megszűnése után, de ez teljesen érthető. A pandémia ideje alatt jelentősen megnőtt a közösségi média használat, megsokszorozva az itt elhelyezett hirdetésekből származó bevételeket. Mivel mindannyian otthon voltunk nap mint nap, sok üzlet és bevásárlóközpont bezárt egy időre, bezártak a vendéglátóipari egységek és szórakozóhelyek, az emberek unatkoztak. Ez az unalom megnövelte a felesleges vásárlások számát. Több parterünk említette, hogy minimálisan megnőtt az át nem vett és visszaküldött csomagok száma.

Sok minden megváltozhat, de egy biztos: a most megszerzett vásárlók nagy része marad az online piacon. Ennek három egyszerű oka van: időmegtakarítás, kényelem és lényegesen nagyobb választék a fizikai üzletekhez képest. További pozitívumnak tekinti a fogyasztó azt a tényt, hogy sokkal több információt és valós visszajelzést, tapasztalatot talál egy termékről a weben.

Megváltozott fogyasztói szokások

A fiatalabb generációk számára eddig sem volt idegen az online vásárlás, de most olyanok is bekapcsolódtak a véráramba, akik eddig a mobil eszközökkel sem voltak túl közeli barátságban.

Az 55+ korosztály 15%-a közvetlenül vagy családtagok által közvetve megjelent az online piacon és appokon. Ezzel egyidejűleg kiszélesedett az online megvásárolt termékek típus-skálája is, a ruházati termékek és élelmiszerek rendelése soha nem látott csúcsokat döntött Magyarországon. Ezek tipikusan olyan termékek, melyeket a fogyasztók jobban szerettek személyesen üzletben megvásárolni, de a felmérések szerint a vásárlók több, mint 47%-.a meg is kívánja tartani ezt a szokást, vagyis továbbra is házhoz rendel. Ez jelentős pénzösszegeket vezet át a bolti kereskedelemből az online kereskedelemre.

A pandémia olyan webshopoknak adott lehetőséget, melyeken a hazai kistermelők kínálják szezonális áruikat, ezzel kompenzálva és hosszú távon bizonyos mértékben kiváltva a piacokat és termelői vásárokat. A sikerekkel talán még maguk az üzemeltetők sem számoltak, holott pár éve már erős trend övezi a bio és háztáji élelmiszereket és a csomagolásmentes, valamint környezetbarát boltokat.

Webáruház készítés a COVID 19 alatt, megváltozott fogyasztói szokások

Akiket felkészületlenül ért a járvány - ha nincs tervben se a webáruház készítés

Sok itthon népszerű áruház is nehézségekkel küszködött. Több cég weboldala inkább olyan céllal készült, hogy személyesen bohozzák a vásárlót. Hiába toltak nagyon erős marketing kampányt, ha a betérő kevés vásárlónak egy tömeggyártású bútorra is 2-3 hónapos szállítási időt tudtak biztosítani. A kiszállítás teljesen szervezetlenül zajlott, már ha egyáltalán volt termék.

Ennek oka a következő: a nemzetközi szállítmányozási bannolásoknak még az év második felében is bőven lehetett érezni a hatását. Ennek oka a távol-keletről érkező hajók kikötőkben és tengeren való veszteglése volt. Az európai szállítási útvonalakra tilos volt rácsatlakozni a legtöbb tömeggyártott cikket szállító vízi és egyéb jellegű járműnek, a gigantikus raktártelepek nem fogadhatták a Kínából, Vietnámból, Thaiföldről és Dél-Koreából érkező fuvarokat. Ez kihatott a kereskedelemre, de még jobban átformálta az ipart. A legtöbb ipari nyersanyag szintén ebből a régióból érkezik az európai térségbe és ez a rettenetes hiány jelentős károkat okozott. Ugyanakkor lehetőséget adott más országnak, hogy átvegye ezt a szerepet, igaz, lényegesen silányabb minőségű alapanyagokat kínálva.

Hány hullám lesz még?

Ezt sajnos nem tudjuk és azt se, hogy mit hoz a jövő, de próbálj meg előre fejleszteni, gondolkodni az online jelenléteddel kapcsolatban, mert egy biztos, az online piac erős és tovább erősödött most is.

Nem tudod, hogyan kell elindulni? Szívesen segítünk, kérd ajánlatunkat!

céges weboldal készítés home office honlapkészítés marketing online marketing webáruház készítés weboldal készítés home office
Ez is érdekelhet, olvasd el!

Használd jól az online teret, érj el több megrendelőt, adj el több terméket, építs nagyobb céget és legyél eredményesebb!

Ajánlatkérés
Főoldal / Weboldal készítés blog / Az e-kereskedelem és a Covid-19