UX tervezés hét alapköve

UX tervezés hét alapköve

A weboldal készítés és a webáruház készítés is sokat változott az elmúlt években. Régebben, ha volt weboldalad innovátor voltál, megtaláltak a keresőben és jöttek a megrendelések, megkeresések.

Aztán már nem volt elég csak egy honlappal rendelkezni, sokkal összetettebb megoldások, rendszerek kellettek.

Napjainkban pedig az sem elég, ha van weboldalad, jó a marketinged, mert felhasználói élményt is elvárnak a látogatók. Minden tevékenységről elmondható, hogy a Google-ben legalább 10-50 konkurense is megjelenik, ezért egy fontos szemlélet alakult ki egyre több weblap tulajdonosnál, hogy részesítsük élményben a felhasználót, tegyünk meg mindent, hogy jól érezze magát a mi online terünkben.

Nézzük mi a UX tervezés hét alapköve:

Hasznosság

Mindenek előtt a weboldalnak a látogató összes igényét ki kell elégítenie. Ezeket az igényeket ezért előzetesen fel kell mérni, mivel minden látogató más szándékkal érkezik.

Például egy webshop esetében nem feltétlenül csak a vásárlás miatt látogathat el az oldalunkra, hanem pusztán egy márkáról vagy terméktípusról szeretne tájékozódni, esetleg a szállítási feltételek érdeklik és ennek hiányában nem is folytatja a termékek böngészését.

Ha megoldást kínálsz a problémájára már egy lépéssel közelebb kerültél hozzá, mert elköteleződött az oldalad iránt, pozitív élménnyel zárja a böngészést, akkor is, ha ez még nem egyezik meg a fő céloddal, az értékesítéssel.

Példa: sok webshopnál és szolgáltatónál csak Budapestre és vonzáskörzetére gondolnak, de ezt a vonzáskörzetet nem fogalmazzák meg egyértelműen, így egy akár 1 órás kosár összeállítás után szembesülhet a vásárló azzal, hogy ő bizony innen semmit sem fog kézhez kapni - egy ilyen alkalom nem csak egy vásárlót riasztott el végleg, hanem az oldal rosszhírét is keltheti, sőt, később sem lesz számára kellemes élmény a vásárlás akkor sem, ha a szállítási területet kibővítettük, mivel egyszer már negatív érzelmeket kapcsolt hozzánk, raboltuk az idejét.

Fontos az összes felhasználói szükségletet alaposan felkutatni és megismerni, ki kell alakítanunk buyer persona-kat vagyis vásárlói profilokat, meg kell határoznunk milyen korú, nemű és hátterű látogatóra számíthatunk és vajon milyen eszközről nyitja majd meg a weboldalt? Milyen helyzetben lesz ránk szüksége és hogyan tudjuk őt a lehető leggyorsabban a megoldásig elvezetni? 

Használhatóság

Ez a pont nagyon szorosan összefügg az előzővel: ha pontosan tudjuk mit akar a látogató van esélyünk egy tűpontos UX tervet kialakítani, ahol semmi nem megy mellé.

A látogató nem pattanhat le 404-es oldalakról és sehova sem vezető, gyenge tartalmú aloldalakról, ahogy azért sem, mert nem tudja kibogozni vajon mit is szeretnénk neki közölni.

Könnyű kezelés

A weboldal elrendezése nagyban meghatározza, hogy a felhasználó mennyire találja hasznosnak és könnyen használhatónak a weboldalt, vagyis milyen a teljes felhasználói élmény. Segítenünk kell neki abban, hogy felesleges kattintások nélkül tudjon közlekedni a tartalmak között, könnyen megtalálja és akár meg is vásárolja/megrendelje azt, amiért az oldalra jött. Nem utolsó sorban úgy hagyja el az oldalt, hogy máskor is szívesen újra használatba vegye.

Ha a látogató zökkenőmentesen végig tudja járni az oldalt, akkor a UX tervezés és UX design sikeres volt.

Hitelesség

A hackelések és az adatok megsértésének korában a hitelesség és a bizalom a legfontosabb a tervezés és a siker szempontjából.

Amikor egy felhasználó megnyitja az oldalunkat, az Adatvédelmi tájékoztatón és az ÁSZF-en túl (amelyeket valószínűleg nem olvas el) a weboldal kialakításának is azt az érzést kell sugallnia, hogy a használatával nem sérülnek a jogai és érdekei.

Vegyünk példának egy egészségügyi alkalmazást: a piaci siker eléréséhez ennek az alkalmazásnak pontos információkat kell szolgáltatnia. Ha az alkalmazás tartalma azt javasolja a felhasználóknak, hogy egyen meg hat sütit és csak napi öt percet mozogjon a felhasználó gyorsan megkérdőjelezi annak hitelességét és inkább valami más alkalmazásért fog fizetni. Ez bizony kiterjed a tervezésre is. Ha ennek az egészségügyi alkalmazásnak olyan designja lenne, ami a 2000-es évekbeli oldalakra emlékeztet, mindenhol gifek villognak és 10 féle betűtípussal írták, akkor a felhasználó szintén szkeptikus lesz, akkor is, ha a tartalom viszont valódi tanácsokkal látná el. Egy ilyen kinézettől visszariadna, mert felmerülne benne, hogy ilyen elavult külsővel vajon milyen gyakran frissül a tartalom, hiszen számtalan orvosi áttörés történt az elmúlt években és egy hiteles egészségügyi alkalmazás teljesen naprakész kellene legyen.

Kívánatosság

Ez a folyamat azon része, ahol a UX tervezés testet ölt és ragyogni kezd, de ez még mindig nem feltétlenül a vizuális designt jelenti! Amikor egy új weboldalt készítünk jó esély van rá, hogy már egy, vagy több versenytárs jelen van az online térben. A differenciálódási pontok létrehozásához fontos ismernünk ezen konkurens weboldalak jellemzőit, funkcióit, kialakítását és a felhasználóik szokásait, reakcióját.

Végig kell gondolnunk, hogy vajon mi hiányzik a piacról? Ők mire nem gondoltak, amit mi viszont megvalósíthatunk? Mi késztetheti a látogatót hogy az egyik oldalt használja a másik helyett? Miben vagyunk jobbak és ezt hogy tudnánk lekommunikálni? Ezeket a kérdéseket megválaszolva nem csak bekerülhetünk a konkurens weboldalak közé, hanem elnyerhetjük a látogató figyelmét annyira, hogy nálunk költse a pénzét.

Hozzáférhetőség

Nem minden látogató rendelkezik azonos képességekkel, ezért kulcsfontosságú egy olyan weboldal megtervezése, mely a lehető legtöbb felhasználó számára könnyen hozzáférhető lesz. Ezalatt gondolunk például betöltési sebességre, mivel nem mindenkinek van optikai kábeles netszolgáltatása.

Ugyanilyen fontos vagy még fontosabb az, hogy teljesen responsive és mobil optimalizált legyen, mivel a felhasználók egy nagy százaléka már inkább mobil eszközökről netezik. Speciális esetekben az akadálymentes weboldalakat is rendkívül fontos megfelelő szemlélettel kialakítani, hogy egy képernyőolvasó alkalmazás ne zavarodjon bele a kétértelmű szövegekbe és a feliratok nélküli képekbe. 

Tehát a gördülékeny és akadályokba nem ütköző böngészési élmény kialakítása nem lehet utólagos gondolat, be kell integrálni a UX tervezési folyamatba.

Képviseljen értéket

Ez egy alapvető tényező, amely meghatározza a weboldalad sikerét. Az érték, a problémájára felkínált megoldás az, ami ott fogja tartani a látogatót. 

Ha potenciális ügyfél felkeresi a weboldaladat és nem képes egységesen megérteni, hogy mit csinál a céged és milyen előnyökkel járhat számára, akkor nem valószínű, hogy visszatér. A jó UX design nem ad lehetőséget a felhasználónak arra, hogy félreértelmezze a látottakat. 

Végezetül

Az UX tervezés komplex tudományág az újonnan érkezők és a tapasztalt weboldal készítők számára is. Mindenképpen igaz rá, hogy a felhasználónak kell középpontban lennie! 

A webtervező cégeknél a felhasználói szokások kutatása és feltérképezése központi szerepet játszik abban, hogy megértsék őket. Ez egy soha véget nem érő folyamat, mivel a felhasználói igények idővel változnak.

A jó weboldal készítő nem csak alkalmazza ezt a tudást a mindennapokban, hanem a régi ügyfeleit időről időre megkeresi és felvilágosítja a digitális világ változásairól. Ha olyan webes céggel dolgozol, akik eltűnnek, soha nem állnak elő újító javaslatokkal, nem hívják fel a figyelmed arra, hogy weboldalad már elavult és hátráltatja céged működését, akkor sok felhasználót veszítesz.

céges weboldal készítés honlapkészítés marketing online marketing reszponzív weboldal készítés webáruház készítés weblap weboldal weboldal készítő
Ez is érdekelhet, olvasd el!

Használd jól az online teret, érj el több megrendelőt, adj el több terméket, építs nagyobb céget és legyél eredményesebb!

Ajánlatkérés
Főoldal / Weboldal készítés blog / UX tervezés hét alapköve